Digi liikuttaa – uskaltaudu mukaan

Ihmiset liikkuvat. Puhelimet, tabletit ja tietokoneet kulkevat mukanamme päivän mittaan paikasta toiseen. Yhdellä laitteella tehdään töitä, toisella luetaan asiakirjoja ja artikkeleita, kolmannella selataan pikaisesti uutisotsikoita ja sosiaalisen median kuulumisia. Parhaimmillaan meillä on käytössämme useampi mediapääte yhtä aikaa.

Junassa, bussissa, pysäkillä, kahvilassa ja kaupan kassajonossa puhelintaan selaava ihminen on jokapäiväinen näky, enemmän sääntö kuin poikkeus. Kuka heistä on sinun asiakkaasi? Mistä tiedät mihin sinun asiakkaasi seuraavaksi menee ja mitä laitetta hän silloin käyttää?

Kuka, mitä, missä, milloin

Digimainosmaailma saattaa tuntua suolta, jonka ylittämisestä pelkkä ajatuskin on epämukava ja uuvuttava. Digikieli on vieras, se vilisee outoja termejä ja teknisiä tietoja, ja niiden välillä on tehtävä valintoja, valintoja ja valintoja, joiden ratkaisemiseen aloittelijan on hankala tietää oikeita vastauksia. Cross-device boksikaruselli, responsiivinen paraati, desktop, mobiili, inbanner, instream, natiivi… Suonsilmäkkeen pelossa jättää mieluummin astumatta tuntemattomalle maaperälle, kun ottaa riskin uppoamisesta.

Osa soista on onneksi ojitettu, osassa on pitkospuut. Luotettavan mediaympäristön digimainosratkaisut ovat usein laiteriippumattomia, se tekee digimainostamisesta helpompaa. Kaikki laitteet ja käyttöjärjestelmät saa samassa paketissa, usein tarvitaan vain yksi mainoskoko, joka mukautuu sekä isompaan että pienempään ruutuun eri päätelaitteille, eikä sovelluksista, sivustoista ja niiden teknisistä ominaisuuksista tarvitse tietää mitään sen enempää. Jalat eivät kastu. Eväiksi riittää, että miettii valmiiksi, ketkä mainostettavaa tuotetta tai palvelua käyttävät, millaiselle ryhmälle ihmisiä haluaa mainoksensa näkyvän. Oman alueesi 18-34-vuotiaat naiset, autoista kiinnostuneet suomalaiset miehet, isojen kaupunkien seniorit? Kohdennus jakaa sovitut mainosnäytöt iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden, talouden koon tai vaikka asuinpaikan mukaan määritellyn kohderyhmän kannalta parhaalla mahdollisella tavalla eri laitteille ja eri sivustoille sen mukaan miten potentiaaliset asiakkaasi mediaa käyttävät. Mainostajana sinun ei tarvitse osata laskea miten mikäkin näyttömäärä olisi järkevää jakaa millekin päätelaitteelle, jotta kampanjasta saadaan haluttu hyöty irti.

Kosketa, liikuta, pelaa, raaputa – vuorovaikutus mainonnassa sitouttaa

Digimaailmassakin sisältö on se, mikä ratkaisee. Hyvästä mainoksesta näkee yhdellä silmäyksellä mistä siinä on kyse. Hyvän mainoksen viestin ymmärtää, se jää mieleen. Siitä välittyy tunne – ilo, myötätunto, kiukku, lämpö. Parhaimmillaan mainos on yllättävä, saa viipymään luonaan ja viihtymään mainostajan brändin parissa pidempään. Mainos voi olla informatiivinen tai inspiroiva, se voi olla hauska, se voi vaatia vähän hoksaamista.

Tutkimusten mukaan ihmiset ovat sitoutuneempia silloin, kun he kokevat olevansa osa jotakin. Digimainoksilla on kyky ottaa katsojansa mukaan markkinointitoimenpiteeseen ja liikuttaa, aiheuttaa tunteita, saada ihmiset toimimaan halutulla tavalla – menemään kauppaan tai tekemään jotain lisätietoa tai etua saadakseen. Joulukuun alussa 2016 Porispere teki onnistuneen joululahjakampanjan, josta mobiililaitteita käyttäjät paikallisen maakuntalehden nettilukijat pääsivät ”raaputtamaan” ruudultaan esiin tulevan kesän festivaaliesiintyjiä. Raaputtamisen lisäksi lukijat ohjattiin mainoksesta ostamaan edullisempia, joulumyynnissä olevia festivaalilippuja. 28% bannerin nähneistä reagoi mainokseen. Edellisenä kesänä saman mainostajan pelillinen mainoskampanja Porispere-pasianssi toi tapahtumalle laajaa näkyvyyttä reilun parin kuukauden ajan ennen h-hetkeä. Lippuarvonta, johon pääsi osallistumaan läpäisemällä festivaaliesiintyjillä kuvitetun tutun korttipelin, sai liikkeelle 4 000 pelaajaa. Peli aloitettiin lähes 30 000 kertaa, pelisessioiden keskimääräinen kesto oli 16 minuuttia. Pelistä innostuneet jakoivat peliä omissa somekanavissaan, mikä lisäsi kampanjan näkyvyyttä hurjasti.

Innostu, ideoi, toteuta ja tutki

Digimainoksen ideoinnissa saa olla luova, erilaisia mainosratkaisuita on saatavilla monenlaiseen tarpeeseen. Digimainos myös liikkuu. Ota opas mukaasi, keskustele yhteyshenkilösi kanssa rohkeasti digin kokeilemisesta yrityksellesi sopivalla budjetilla. Edullinen liikkuvan kuvan Printistä videoksi -konsepti on yksi hyvä vaihtoehto pitkospuiksi suon tutulta reunalta digiaikaan. Digimainonta ei ole uskon asia, sitä(kään) ei tehdä mututuntumalla. Digimainonta on mitattavissa. Jokaisesta kampanjasta mainostaja saa raportin, kartan, jonka avulla seuraavaa reissua suon yli voi suunnitella entistä helpommin.

Eeva-Maria Lisko

Digikieli on vieras, se vilisee outoja termejä ja teknisiä tietoja, ja niiden välillä on tehtävä valintoja, joiden ratkaisemiseen aloittelijan on hankala tietää oikeita vastauksia. Cross-device boksikaruselli, responsiivinen paraati, desktop, mobiili, inbanner, instream, natiivi…

Oppaanasi digimaailmassa